tisdag 31 augusti 2010

Avsnitt 20: kodomo wa... jyaa doushitara ii desu ka?

Jösses!
Jag har haft min första dag som vikarierande lärare idag. Mitt första uppdrag blev Turinge och årskurs fem i SO, svenska och imorgon lägger vi till lite engelska (jag fick tisdag till torsdag, luckylucky^^ massa pengar).
Det gick väl.. typ bra.
Inga stor incidenter direkt, men jag stod lamslagen där ett tag, och efter första lektionen var jag jätteglad att jag hade planeringstid så att jag kunde andas lite. Men jag tycker att även om en del av kidsen var lite kaxiga, inte kunde vara tysta mer än tre sekunder och vissa "inte pallade" att göra uppgifterna så var de rätt snälla. Jag menar, det var rätt stökigt ibland, men det tror jag blir bättre imorgon när jag fått lite mer känsla för hur man ska göra och så.

Annars är det rätt lugnt, inte så mycket som händer. I helgen kommer systeryster hit(kanske hela kompaniet, vem vet? The more the merrier^^) och så ska vi kolla på Edward Scissorhands, grilla lite och ha det skoj. Vem vet, lite bag in box kanske inmundigas också, fastän det kan bli lite farligt... mmm vad jag blev sugen på cosmopolitan...

Anyway, DAGENS! Jag vet inte om jag hade med det sist, eller så blev det bara halva...

Hajimemashou!

Ord: Ordspråk, bara för att jag har fått säkert tio frågor på det idag; vi läste en text med ett ordspråk som hag aldrig hört, plus att jag inte visste hur man skulle förklara vad ordspråk i sig är... det är en sådan där grej man vet precis vad det är, men man kan inte förklara det.
"Avsikten med ordspråk är att på ett enkelt sätt förmedla ett budskap, en värdering eller visdom som de flesta människor i världen kan ställa sig bakom, oberoende av kulturella skillnader och används ofta för att ge en extra tyngd i en argumentation." //Wikipedia hell yeah

Låt: Boku wa shitteru, framförd av Miyavi. Det har varit mycket Miyavi på sistone va?
Mne jag tycker den är så gullig, den handlar om en barista (typ) som tycker om en tjej som brukar komma och köpa kaffe, men han vet att hon redan har en pojkvän. Sedan så verkar det som att de gör slut, och hon kommer inte och köper kaffe längre, men han finns där och väntar om hon vill ha en "kopp bittert kaffe".

http://www.youtube.com/watch?v=DBS-F2lwgKE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar