tisdag 12 januari 2010

Avsnitt 2: Dans och kanji

Dundun!
Tyvärr måste jag säga att det varit en relativt händelsefattig dag hittills. Dock så är ju klockan bara kvart i åtta, vem vet, det kanske helt plötsligt hoppar fram en heffaklump från bakom soffan och livar upp stämningen? Har knallat runt i köket och dansat till lite J-pop, fortsatt med gårdagens Tobacco Island och raskt gått över till Popée de Cire Popée de Son (Luxemburgs vinnande bidrag i Eurovision Song Contest 1965) som sjöngs av France Gall. Efter det så letade jag reda på lite fakta om kompositören till denna låt: Serge Gainsbourg. En mycket intressant man i min åsikt, han använde tvetydighet och språk på ett otroligt nyskapande sätt för att framföra olika känslor såväl som satir och ironi. Jag menar hela episoden angående Les Sucettes är ju hysterisk...

Senare ska jag nog fortsätta träna lite på Kanji, jag har inte riktigt lärt mig allt man skulle kunna i höstas (snarare hälften...) och sedan äta glass! Glass är gott. Jättegott.

Nu tror jag däremot att vi ska runda av med "Dagens" som jag valt att döpa om till "Dagens Låt" för det lät alltid bli någon form av musik som representeras, och ibland kanske det läggs till något annat^^

Den låten jag valt idag, heter "Je T'aime... moi non plus" och är skriven av Serge Gainsbourg. Ursprungligen sjängs den av hans dåvarande donna Bridgitte Bardot, men efter deras uppbrott så sjöngs den "officiellt", eller vad man ska säga, av Jane Birkin. Den versionen jag däremot har fastnat för är en cover-version som sjungs av Brian Molko (Placebo) och Asia Argento (Trash Palace). Texten utspelar sig som en dialog mellan två älskande, och i den här versionen har man bytt plats på rollerna mellan man och kvinna. Det i sig är lite effektfullt, sedan så kan ju inget slå Brian Molkos röst... mmmmmmmm

Så nattinatti på er alla xD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar